Developing critical thinking skills through the lens of understanding of intercultural values

Thumbnail Image
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Київський національний лінгвістичний університет
Abstract
In today’s globalized world intercultural competence, critical thinking skills are necessary to interact successfully with people from different cultures with their different values, practices, and ways of communicating to avoid conflicts and misunderstanding. English teachers as foreign language (EFL) teachers, we are preparing our students for future intercultural encounters making them flexible in their thinking and recognize that people are complex. Through reading, writing, listening and speaking activities we always can find powerful and appropriate ways to include culture and critical thinking in EFL classes. The given lesson plan «Changing lives: charity and volunteering» is developed for a group of thirteen first-year students aged 15-16, of level A2+/B1, having 6 academic hours of English as an obligatory subject per week at Cherkasy State Business College and aimed at working on the following critical thinking aspects as well as intercultural awareness and culture aspects: examining existing bias and prejudice; distinguishing observation and interpretation; understanding other students’ point of view; cultivating applying «universal intellectual values» (clarity, accuracy, consistency, depth, breadth, fairness); applying active listening techniques; considering values which impact people’s activity, encouraging compassion, volunteerism and charity.
Description
У сучасному глобалізованому світі для успішної взаємодії з людьми з різних культур зі своїми цінностями, способами життя, спілкування та для уникнення непорозумінь, необхідно володіти міжкультурною компетенцією та навичками критичного мислення. Викладачі англійської мови як іноземної (EFL), використовуючи контент підручників, можуть підготувати своїх учнів до майбутнього міжкультурного спілкування, навчити їх бути гнучкими у своєму мисленні та усвідомити той факт, що світ і люди різняться. Методична розробка заняття за темою «Змінюючи життя: благодійність та волонтерство» розроблена для групи з тринадцяти студентів першого курсу віком 15-16 років рівня А2+/В1, які мають 6 академічних годин англійської мови як обов’язковий предмет на тиждень у Черкаському державному бізнес-коледжі та спрямований на опрацювання таких аспектів критичного мислення, міжкультурного усвідомлення, культури: виявлення існуючих упереджень; встановлення різниці між спостереженням та інтерпретацією; розуміння точки зору інших; застосування «загальнолюдських інтелектуальних цінностей» (чіткість, точність, послідовність, глибина, широта, справедливість); застосування прийомів активного слухання; урахування цінностей, які впливають на діяльність людей, спонукають до співчуття, волонтерства та благодійності.
Keywords
SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education, SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education::International education, HUMANITIES and RELIGION::Languages and linguistics, HUMANITIES and RELIGION::Languages and linguistics::Linguistic subjects::Linguistics, HUMANITIES and RELIGION::Languages and linguistics::Linguistic subjects
Citation
Ustychenko S.V. Developing critical thinking skills through the lens of understanding of intercultural values. Іноземні мови. 2021. № 2. p. 66-70. DOI: https://doi.org/10.32589/1817-8510.2021.2