Електронний архів публікацій ЧДБК
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Електронний архів публікацій ЧДБК by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 115
Results Per Page
Sort Options
Item Strategies for sustainable socio-economic development and mechanisms their implementation in the global dimension(Sofia: VUZF Publishing House "St. Grigorii Bogoslov", 2019) Collective monograph edited by M. Bezpartochnyi; Куклін О.В.; Пустовійт Р.Ф.; Криворучко М.Ю.The authors of the book have come to the conclusion that it is necessary to effectively use modern approaches to developing and implementation strategies of sustainable socio-economic development in order to increase efficiency and competitiveness of economic entities. Basic research focuses on assessment of effectiveness the investment projects, use of cluster analysis the innovative activity of regions, formation and use of financial resources, competitiveness management and use of modern methods sale of the goods, effectiveness the activities of territorial communities. The research results have been implemented in the different models and strategies of project-oriented resource management, state management of development of territorial communities, implementation of the concept inclusive oriented economic development, efficient functioning and development of electric power enterprises, agricultural production, tourist industry, lifelong learning concepts. The results of the study can be used in decision-making at the level the economic entities in different areas of activity and organizational-legal forms of ownership, ministries and departments that promote of development the economic entities on the basis of models and strategies for sustainable socio-economic development. The results can also be used by students and young scientists in modern concepts and mechanisms for management of sustainable socio-economic development of economic entities in the condition of global economic transformations and challenges.Item Dynamic Modeling of Agricultural Company Asset Management Process(National Academy of Sciences of the Republic of Kazakhstan, 2020) Танклевська Н.С.; Рєпіна І.М.; Ткаченко О.В.; Куклін О.В.The article is aimed at describing possibilities to use methodological tools of dynamic modeling to manage the assets of economic entities, and agricultural companies in particular.Item Intellectual challenges to economic globalism(ISMA, 2020) Romans Djakons; Лук’яненко Дмитро Григорович; Антонюк Лариса Леонтіївна; Bilozubenko Vladimir; Чужиков Віктор Іванович; Чужиков Андрій Вікторович; Djakons Deniss; Djakona Antonina; Дроботюк Ольга Володимирівна; Федірко Олександр Анатолійович; Грішнова О.А.; Каленюк Ірина Сергіївна; Khanin Igor; Kholiavko Nataliia; Куклін О.В.; Лук’яненко Ольга Дмитрівна; Miroshnychenko Olga; Панченко Євген Григорович; Polyakov Maxim; Shevchenko Gennady; Sidenko Svitlana; Shnyrkov Olexandr; Цимбал Людмила ІванівнаThe monograph presents the results of many years of work of scientists from leading universities of Ukraine and Latvia. The research of the processes of intellectualization was carried out on the basis of fundamental provisions of economic science in the context of the latest trends in scientific, technological, economic and social progress. The phenomenon of intellectual capital, current issues of globalization of intellectual activity and its peculiarities in Europe and East Asia are covered. Particular attention is given to shaping the digital landscape of the knowledge economy. The monograph is offered for scholars, teachers, graduate students and students, as well as for anyone interested in the problems of becoming an intellectual economy of the 21st century.Item Вплив інституціональних факторів і ризиків політичної нестабільності на економіку держави(Національна академія наук України, Державна установа «Інститут економіки та прогнозування Національної академії наук України», 2020) Пустовійт Р.Ф.; Куклін О.В.Досліджено економіки держав з точки зору факторів, які мінімізують ризики політичної нестабільності та впливу формальних і неформальних інститутів. При цьому проаналізовано обставини формування інституційної якості країни як наслідки стану і результативності основних факторів інституціонального середовища в пріоритеті економічного розвитку. Зазначено, що основними причинами переконливих підсумків економічного розвитку досліджуваних країн є впровадження в економіку ефективних інститутів і створення умов для мінімізації ризиків політичної нестабільності. Акцентовано увагу на тому, що якість інституціонального середовища, яка вимірюється інтегрованим показником інституційних факторів, є ключовою попередньою умовою сталого економічного розвитку і динаміки зростання ВВП. Водночас аргументи, засновані на політичній невизначеності й перехідних витратах інституційної трансформації, передбачають позитивний кореляційний зв’язок, проте вплив інституційної нестабільності на економічний розвиток має враховувати різноманітність наслідків. Для цього досліджено багатомірність інституційної якості й доведено, що наслідки економічної нестабільності можуть варіюватися залежно від інституційних тенденцій та політичних ризиків, а інституційна якість обумовлює неоднозначні ефекти інституційних змін у різних країнах. Так, для країн Центральної та Східної Європи, що входять до ЄС, верховенство права є фундаментальним інституційним фактором економічного зростання, а для бідних країн Європи, у тому числі й для України, першорядним завданням є протидія корупції, яка насамперед визначає успіхи і невдачі в стабілізації політичної сфери та інституційних реформах. Подано і проаналізовано дослідження кореляційно-регресійного зв’язку України і вибраних країн Центральної та Східної Європи між підсумковим показником інститутів і ВВП на душу населення, а також кореляційної матриці «ВВП на душу населення, вибрані індикатори Індексу недієздатності держав і рівень корупції в цих країнах». Виходячи з викладеного, пропонуються рекомендації з модернізації інституціонального середовища в Україні в контексті сучасної методологічної парадигми знаходження взаєморозуміння між державою, бізнесом і суспільством.Item Історія України. Тренувальні завдання до зовнішнього незалежного оцінювання. Частина ІІ(ЧДБК, 2020) Щербина С.І.У збірнику узагальнено типові завдання, які розроблено у відповідності до вимог підготовки до Зовнішнього незалежного оцінювання з дисципліни «Історія України (перша половина ХХ століття)». Розробка буде корисна для учнів 11-х класів та студентів закладів фахової передвищої освіти при підготовці до ЗНО з «Історії України».Item Історія України. Тренувальні завдання до зовнішнього незалежного оцінювання(ЧДБК, 2020) Щербина С.І.У збірнику узагальнено типові завдання, які розроблено у відповідності до вимог підготовки до Зовнішнього незалежного оцінювання з дисципліни «Історія України (кін. ХІХ поч. ХХ століття)». Розробка буде корисна для учнів 11-х класів та студентів закладів фахової передвищої освіти при підготовці до ЗНО з «Історії України».Item Економіка та фінанси підприємства. Практикум. Частина І(ЧДБК, 2020) Долока Л.В.Практикум містить тестові, практичні та індивідуальні завдання, що охоплюють основні теми дисципліни «Економіка та фінанси підприємства» за змістовним модулем 1 «Економіка підприємства», які дозволять забезпечити ефективне опрацювання студентами навчального матеріалу в процесі самостійної роботи. Навчальний посібник розроблено відповідно до програми з курсу «Економіка та фінанси підприємства» та призначений для студентів спеціальностей 051 «Економіка», 071 «Облік і оподаткування», 072 «Фінанси, банківська справа і страхування», 075 «Маркетинг», 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність».Item Фінансовий облік. Тестові завдання для самоконтролю(ЧДБК, 2020) Глигало Н.А.; Кулик Ю.М.Добірка тестових завдань охоплює основні теми дисципліни «Фінансовий облік» та забезпечує ефективне опрацювання студентами навчального матеріалу в процесі самостійної роботи. Призначена для студентів закладів вищої та фахової передвищої освіти.Item Правила читання в англійській мові (English Reading: rules and exercises. Pre-Intermediate/Intermediate)(ЧДБК, 2020) Борисенко О.І.Навчально-методичний посібник передбачає подальше вдосконалення навичок читання та, як наслідок, вдосконалення навичок мовлення та правопису. Посібник складається з комплексу теоретичних пояснень та вправ на читання. Видання пройшло апробацію під час викладання дисципліни «Англійська мова». Розраховано на студентів вищих навчальних закладів із рівнем знань англійської мови Pre-Intermediate та Intermediate.Item Тести з англійської граматики (Pre-Intermediate/Intermediate)(ЧДБК, 2020) Борисенко О.І.Посібник призначений для закріплення, повторення та перевірки знань з англійської граматики. Його можна використовувати як на аудиторних заняттях, так й у якості домашнього завдання чи самостійної роботи. Тестові завдання включають до себе матеріали з основних розділів англійської граматики та відповіді до тестових завдань. Розраховано на студентів закладів вищої освіти з рівнем знань з англійської мови Pre-Intermediate/ Intermediate.Item Фінансовий аналіз. Практикум. Робочий зошит(ЧДБК, 2020) Гмиря В.П.Практикум містить практичні завдання, що охоплюють основні теми дисципліни Фінансовий аналіз, які дозволять забезпечити ефективне опрацювання студентами навчального матеріалу в процесі самостійної роботи. Практикум розроблено відповідно до програми з курсу Фінансовий аналіз та призначений для студентів закладів вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування».Item Збірник вправ на переклад до підручника Speak out (Pre-Intermediate)(ЧДБК, 2020) Григораш О.А.Доробок спрямований на розвиток навичок перекладу лексико-граматичних вправ з української мови на англійську за підручником Speak out (Pre-intermediate). Збірник вправ повністю зберігає тематику та стилістику підручника Speak out (Pre-intermediate). Розраховано на студентів вищих навчальних закладів I –II рівня акредитації і всіх тих, хто бажає підвищити свій рівень володіння англійською мовою.Item Introduction to Practical English. Ввідно-корективний курс(ЧДБК, 2020) Григораш О.А.; Устиченко С.В.Навчально-методична розробка «Introduction to Practical English» є ввідно-корективним курсом, який розрахований для учасників освітнього процесу, які починають вивчення англійської мови. Ввідно-корективний курс з англійської мови є доповненим та переробленим виданням. Навчально-методична розробка складається з 9 уроків та розрахована на 36 годин аудиторної роботи. Кожен урок містить фонетичний, лексико-граматичний матеріал, граматичний довідник, словник, тексти та комунікативні вправи, які допомагають краще засвоїти матеріал курсу. Розробка розрахована на студентів, які починають вивчати англійську мову та тих, котрі потребують ґрунтовного повторення базових елементів.Item Економічна примітивізація як інституціональний виклик євроінтеграційних процесів(НДЦ ІПР НАН України, 2020) Куклін О.В.; Пустовійт Р.Ф.; Криворучко М.Ю.Статтю присвячено дослідженню проблеми економічної примітивізації в контексті євроінтеграції. Економічна примітивізація розглядається як процес витіснення видів економічної діяльності з високою доданою вартістю і заміщення їх видами діяльності з низькою доданою вартістю. За результатами дослідження встановлено, що проблема економічної примітивізації знайшла широке висвітлення в працях опозиційного до неокласичного «мейнстріму» норвезького вченого Е. Райнерта. Так, учений критично переосмислює теорію порівняльних переваг як основу міжнародної спеціалізації країни, наводячи негативний досвід європейських країн, які в процесі євроінтеграції зіштовхнулися з проблемою занепаду традиційних галузей економіки (в першу чергу важкої промисловості). На основі опрацювання аналітичних звітів з дослідження конкурентоспроможності ЄС та його регіонів визначено, що неокласичний підхід до регіональної конкурентоспроможності потребує розширення, яке досягається поєднанням неокласичних факторів конкурентоспроможності (здатність фірм ефективно використовувати ресурси і підвищувати продуктивність виробництва) з такими факторами, як зростання рівня доходів населення і формування сприятливого середовища для мешканців і бізнесу. Акцентовано увагу на актуальності для України проблематики економічної примітивізації у світлі реалізації євроінтеграційного курсу: в рамках теорії порівняльних переваг, яка використовується як основа розробки експортної стратегії нашої держави, наголос робиться на розвитку експортних галузей з низькою доданою вартістю – особливо чітко це простежується у сфері машинобудування. В рамках цього дослідження наголошено на інституціональній природі економічної примітивізації, оскільки вона не є предметом неокласичного, традиційного економічного аналізу. Аргументовано необхідність врахування якісного (квалітативного) – а не лише кількісного – аспекту аналізу економічної діяльності: окрім теоретико-методичного підходу «мінімізація витрат – максимізація прибутку» необхідно використовувати підходи, запропоновані І. фон Тюненом, Ф. Лістом та Й. Шумпетером, засновані на диференціації галузей діяльності за рівнем економічної віддачі та силою синергетичного ефекту.Item Євроінтеграційні виклики України(НДЦ ІПР НАН України, 2020) Куклін О.В.; Пустовійт Р.Ф.; Криворучко М.Ю.Стаття присвячена аналізу євроінтеграційних викликів України, які розглядаються з позиції ефективності зовнішньої торгівлі, а також у світлі інституціональних викликів євроінтеграційного курсу. За результатами дослідження проаналізовано динаміку та структуру зовнішньоторговельних відносин України з країнами ЄС, СНД та Азії. Визначено, що орієнтованість на ринок Європейського Союзу не дозволила вітчизняним експортерам досягти докризового рівня 2013 р. Акцентовано увагу на ресурсному характері вітчизняного експорту до країн ЄС. Наголошено на високому рівні взаємозалежності у сфері зовнішньоторговельних відносин з колишніми партнерами України по СНД – Російською Федерацією та Білоруссю, особливо в галузі імпорту паливно-енергетичних ресурсів, та експорту ядерних реакторів, котлів, машин, залізничних локомотивів, продукції неорганічної хімії. Встановлено, що рівень виконання Україною Угоди про Асоціацію Україна-ЄС знаходиться на низькому рівні – 43%. Охарактеризовано основні тенденції в країнах Європи щодо якості життя населення на основі двох показників – частка домогосподарств, що ледве зводять кінці з кінцями (Болгарія, Греція, Хорватія, Кіпр, Португалія, Румунія), а також мають незадовільні житлові умови (Кіпр, Латвія, Угорщина, Португалія, Словенія) – значення яких значно вищі порівняно із середнім рівнем по ЄС. Зроблено загальний висновок щодо неоднозначності питання про ефективність орієнтованості вітчизняної економіки на ринок Європейського Союзу. Аргументовано необхідність урахування багатовекторності сучасного глобалізованого світу в процесі дослідження впливу євроінтеграції на економічний розвиток України.Item Institutional and Socio-Economic Factors of the Educational Trend in Ukraine in the Context of European Integration / Інституційні та соціально-економічні чинники освітнього тренду в Україні в контексті євроінтеграції(НТУ "Дніпровська політехніка", 2021) Куклін О.В.; Пустовійт Р.Ф.; Азьмук Н.А.; Гунько В.І.; Моісєєва Н.І.Метою статті є оцінка інституційних чинників і результати реформування освіти України, з урахуванням економічного й соціального розвитку країни; конкретизація основних інституційних євроінтеграційних тенденцій України в галузі освіти з урахуванням чинника людського капіталу. Методологічною основою пропонованої роботи є такі універсальні методи наукового пізнання як: аналіз; синтез; індуктивний метод; дедуктивний метод; причинно-наслідкове моделювання; комплексне застосування взаємодоповнюючих підходів і методів на підґрунті принципів загальнонаукової методології, зокрема, компетентнісний, особистісно-орієнтований, культурологічний. Встановлено, що умови реформування української освіти, з урахуванням досліджуваного глобального освітнього тренда та євроінтеграційних тенденцій, передбачають відповідні інституційні процеси в соціально-економічній сфері й кардинальні зміни змісту, форм організації та методів навчання й виховання. Тобто, мова йде про проектування освітнього процесу як інституту успішної особистісної та професійної соціалізації на основі вимог ЄС, що призведе до зростання загальнодержавного капіталу шляхом прискореного накопичення людського й наблизить Україну до повноцінної євроінтеграції. Упродовж дослідження визначені ключові тенденції в українській, європейській і світовій освітніх сферах, а також виявлені причини, що негативно впливають на розвиток освіти України та не дозволяють у значній мірі впливати на конкурентний потенціал країн і реалізувати євроінтеграційні можливості. На відміну від раніше запропонованих досліджень, даний підхід акцентує увагу на інституційних і соціально-економічних факторах освітнього тренда. Результати досліджень, можуть бути використані фахівцями при формуванні інституційних затребувань до проектування тренда освітньої системи України з урахуванням вимог євроінтеграції.Item Інституціональні особливості модернізації вищої освіти в Україні(Академія економічних наук України Інститут економіки промисловості НАН України, 2021) Куклін О.В.; Пустовійт Р.Ф.; Дернова І.А.Досліджено процес інституціоналізації вищої школи в Україні з точки зору факторів, обумовлених необхідністю її модернізації та з урахуванням формальних і неформальних інститутів та чинників попередньої інституціональної траєкторії розвитку. Акцентовано увагу на визначенні інституціональних причин досягнень та невдач у сфері вітчизняної вищої освіти, запропоновано аналіз цільової інтегральної функції оцінки якості освіти та шляхи модернізації освітнього процесу. Підкреслено, що значна кількість ініційованих інституціональних реформ у розвитку вищої освіти в Україні призвели до виникнення недосконалих інститутів і до наслідків, коли вища освіта не відповідає нинішнім запитам з боку особистості, суспільства, потребам економіки та світовим тенденціям. Тому для успішного економічного зростання України та забезпечення її конкурентних та інноваційних перспектив модернізація вищої освіти повинна відбуватися у безпосередньому зв’язку з трансформацією інституціонального середовища. У свою чергу якість інституціонального середовища визначається ефективністю функціонування ключових інститутів. Однак нині маємо обґрунтовані сумніви щодо того, чи маємо в Україні необхідне інституціональне середовище для модернізації вищої освіти, що забезпечує стійке економічне зростання й конкурентоспроможність. По суті, невдачі в освіті є наслідком існуючих інституціональних диспропорцій між формальними і неформальними інститутами. Вказане є очевидним недоопрацюванням державної влади, що негативно впливає на зовнішні ефекти освіти в країні у цілому.Item Institutional Genesis of Kleptocratic Economy and Its Formation in Ukraine / Інституційний генезис клептократичної економіки та її становлення в Україні(НТУ "Дніпровська політехніка", 2021) Пустовійт Р.Ф.; Куклін О.В.; Азьмук Н.А.; Якушик І.Д.; Гунько В.І.Аналіз клептократичної економіки як інституційного устрою, що зорієнтоване на ключову функцію отримання джерел доходів правлячою псевдоелітою шляхом упровадження корупційних неринкових трансакційних витрат для фірм і домогосподарств, підґрунтям яких є адміністративно-бюрократичне й політичне насильство. У пропонованому науковому дослідженні вирізняємо три типи методів дослідження: по-перше, притаманні пізнанню в цілому (загально логічні) методи, такі як: аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, індукція, дедукція, аналогія; по-друге, загальнонаукові, у першу чергу емпіричні методи дослідження, а саме: спостереження, опис, вимірювання; по-третє, теоретичні методи пізнання, що використовуються економічною наукою, зокрема: ідеалізації; формалізації; аксіоматичний метод побудови теоретичного знання; гіпотизичнодедуктивний метод побудови й розвитку теоретичного знання. Проаналізована соціально-економічна конструкція України з точки зору факторів, що зумовлені впливом формальних і неформальних інститутів у клептократичній економіці та впливають на корупційні ризики. Надані рекомендації з модернізації інституційного середовища в Україні в контексті сучасної методологічної парадигми пошуку точок дотику взаємодії влади, бізнесу й суспільства. У пропонованому дослідженні здійснено комплексний аналіз інституційного середовища української економіки, що надає переконливі підстави характеризувати її як клептократичну, і в якій ще належить здійснити запропоновані в роботі фундаментальні модернізації з урахуванням євроінтеграційних перспектив. На відміну від раніше запропонованих досліджень, представлений підхід фокусується на кореляційному взаємозв’язку між показниками якості інститутів, ВВП на душу населення, індексами корупції в Україні та у досліджуваних країнах Європейського Союзу. Результати дослідження можуть бути використані профільними експертами при формуванні інституційних вимог для створення дієвої системи щодо запобігання корупції.Item Методичні рекомендації щодо проходження переддипломної (виробничої) практики зі спеціальностей 075 «Маркетинг», 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»(ЧДБК, 2021) Хлєбнікова Н.Б.Методичні рекомендації містять загальні положення, обов’язки керівників практики та студента-практиканта, опис змісту переддипломної (виробничої) практики, вимоги до оформлення звіту, форми і методи контролю, критерії оцінки якості практичної підготовки студентів, список використаних та рекомендованих джерел. Методичні рекомендації призначено для здобувачів вищої освіти за ступенем вищої освіти бакалавр зі спеціальностей 075 «Маркетинг», 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність».Item Основи перспективи. Опорний конспект лекцій та завдання для виконання.(ЧДБК, 2021) Музиченко В.М.Методична розробка містить теоретичні відомості та завдання з предмету «Основи перспективи». Рекомендовано для студентів освітньо-професійного ступеню «фаховий молодший бакалавр» галузі знань 02 «Культура і мистецтво» спеціальності 022 «Дизайн».