Наукові публікації
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Наукові публікації by Author "Дернова І.А."
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Концептуальні засади розвитку регіональних закладів освіти як стратегічний напрям повоєнного відновлення(Видавничий дім «Гельветика», 2022) Куклін О.В.; Азьмук Н.А.; Дернова І.А.У статті обґрунтовано роль освітньої системи в повоєнній відбудові національної економіки. Здійснено аналіз місця національних закладів освіти в глобальному просторі за результатами міжнародних рейтингів. Проведено аналітичний огляд кількісних показників діяльності закладів вищої освіти та окреслено ряд фак-торів, що впливають на зменшення їх кількості в Україні. На прикладі Черкаської області здійснено розпо-діл комунальних закладів освіти за кількістю здобувачів освіти та доведено доцільність укрупнення закладів освіти шляхом створення Академії прикладних наук на базі прогресивних та найбільш успішних регіональних закладів освіти. Окреслено пріоритетні напрями реформування освітньої системи на регіональному рівні з обов’язковим урахуванням стратегії розвитку Черкаської області на період 2021–2027 роки.Item Резільєнтність національної системи вищої освіти: оцінка, напрямки посилення(НДЦ ІПР НАН України, 2023) Куклін О.В.; Азьмук Н.А.; Дернова І.А.Конкурентна національна освітня система є запорукою розвитку національної економіки, інноваційного зростання та забезпечення гідної якості життя населення у країні. Метою дослідження є оцінка резільєнтності системи вищої освіти та розробка напрямів повоєнного реформування національної системи вищої освіти на засадах резільєнтності. У статті наведено авторське бачення концепту резільєнтності національної системи вищої освіти. Авторами визначено й обґрунтовано основні чинники, що забезпечують резільєнтність вищої освіти. Запропоновано змістовну характеристику чинників формування резільєнтності та проаналізовано їх кількісні та якісні параметри. На підставі аналізу статистичних даних встановлено, що національна система освіти є стійкою та зберігає свою структурну цілісність попри дію деструктивних зовнішніх чинників. Важливою ознакою стійкості під час дії воєнного стану є академічна безперервність. Визначено, що освітня система визначається різними типами закладів освіти, широким спектром освітніх програм, різноманітністю підходів до побудови індивідуальної освітньої траєкторії. Обґрунтовано, що національна освітня система характеризується достатньою стійкістю та різноманітністю, проте це не є достатньою умовою для забезпечення її резільєнтності. Досліджено ресурсне забезпечення національної системи вищої освіти. Акцентовано на фінансових ресурсах освітньої системи та доведено їх недостатність для забезпечення резільєнтності системи. За результатами кореляційного аналізу визначено, що існує тісний зв’язок між рівнем фінансування та вибором потенційних студентів країни навчання. За результатами дослідження визначено напрямки посилення резільєнтної національної системи вищої освіти. Запропоновані заходи систематизовано за трьома основними чинниками забезпечення резільєнтності освітньої системи.Item Інституціональні особливості модернізації вищої освіти в Україні(Академія економічних наук України Інститут економіки промисловості НАН України, 2021) Куклін О.В.; Пустовійт Р.Ф.; Дернова І.А.Досліджено процес інституціоналізації вищої школи в Україні з точки зору факторів, обумовлених необхідністю її модернізації та з урахуванням формальних і неформальних інститутів та чинників попередньої інституціональної траєкторії розвитку. Акцентовано увагу на визначенні інституціональних причин досягнень та невдач у сфері вітчизняної вищої освіти, запропоновано аналіз цільової інтегральної функції оцінки якості освіти та шляхи модернізації освітнього процесу. Підкреслено, що значна кількість ініційованих інституціональних реформ у розвитку вищої освіти в Україні призвели до виникнення недосконалих інститутів і до наслідків, коли вища освіта не відповідає нинішнім запитам з боку особистості, суспільства, потребам економіки та світовим тенденціям. Тому для успішного економічного зростання України та забезпечення її конкурентних та інноваційних перспектив модернізація вищої освіти повинна відбуватися у безпосередньому зв’язку з трансформацією інституціонального середовища. У свою чергу якість інституціонального середовища визначається ефективністю функціонування ключових інститутів. Однак нині маємо обґрунтовані сумніви щодо того, чи маємо в Україні необхідне інституціональне середовище для модернізації вищої освіти, що забезпечує стійке економічне зростання й конкурентоспроможність. По суті, невдачі в освіті є наслідком існуючих інституціональних диспропорцій між формальними і неформальними інститутами. Вказане є очевидним недоопрацюванням державної влади, що негативно впливає на зовнішні ефекти освіти в країні у цілому.