Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Gunko, Viktoriia"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Institutional and Socio-Economic Factors of the Educational Trend in Ukraine in the Context of European Integration
    (Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», 2021) Куклін, Олег Володимирович; Kuklin, Oleg; Пустовійт, Роберт Фрідріхович; Pustoviit, Robert; Азьмук, Надія Анатоліївна; Azmuk, Nadiya; Гунько, Вікторія Іванівна; Gunko, Viktoriia; Моісєєва, Наталія Іванівна; Moisieieva, N.I.
    Purpose. To assess institutional factors and the results of education reform in Ukraine, considering economic and social development of the country; to specify the main institutional European integration tendencies of Ukraine in the field of education taking into account the factor of human capital. Methodology. The methodological basis of the work proposed involves such universal methods of scientific knowledge as analysis; synthesis; inductive method; deductive method; causal modeling; combined application of complementary approaches and methods based on the principles of general scientific methodology, in particular, сompetency-based, person-centered, culturological ones. Findings. It is found that the conditions for reforming Ukrainian education taking into account the global educational and European integration trends provide for institutional processes in the socio-economic sphere and radical changes in the content, forms of organization and methods of teaching and education. Namely, this refers to designing the educational process as an institution of successful personal and professional socialization based on EU requirements, which will lead to the growth of national capital through accelerated human accumulation and bring Ukraine closer to complete European integration. Originality. The study identifies key trends in Ukrainian, European and world educational spheres, as well as the reasons that negatively affect the development of education in Ukraine and do not allow it to significantly influence the competitive potential of countries and deliver on European integration opportunities. In contrast to previously suggested investigations, this approach focuses on the institutional and socio-economic factors of the educational trend. Practical value. The results of the research can be used by experts in the formation of institutional requirements for designing the trend of the education system in Ukraine, taking into account the requirements of European integration.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Institutional Genesis of Kleptocratic Economy and Its Formation in Ukraine
    (НТУ "Дніпровська політехніка", 2021) Пустовійт, Роберт Фрідріхович; Pustoviit, Robert; Куклін, Олег Володимирович; Kuklin, Oleg; Азьмук, Надія Анатоліївна; Azmuk, Nadiya; Якушик, Іван Давидович; Yakushyk, Ivan; Гунько, Вікторія Іванівна; Gunko, Viktoriia
    Аналіз клептократичної економіки як інституційного устрою, що зорієнтоване на ключову функцію отримання джерел доходів правлячою псевдоелітою шляхом упровадження корупційних неринкових трансакційних витрат для фірм і домогосподарств, підґрунтям яких є адміністративно-бюрократичне й політичне насильство. У пропонованому науковому дослідженні вирізняємо три типи методів дослідження: по-перше, притаманні пізнанню в цілому (загально логічні) методи, такі як: аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, індукція, дедукція, аналогія; по-друге, загальнонаукові, у першу чергу емпіричні методи дослідження, а саме: спостереження, опис, вимірювання; по-третє, теоретичні методи пізнання, що використовуються економічною наукою, зокрема: ідеалізації; формалізації; аксіоматичний метод побудови теоретичного знання; гіпотизичнодедуктивний метод побудови й розвитку теоретичного знання. Проаналізована соціально-економічна конструкція України з точки зору факторів, що зумовлені впливом формальних і неформальних інститутів у клептократичній економіці та впливають на корупційні ризики. Надані рекомендації з модернізації інституційного середовища в Україні в контексті сучасної методологічної парадигми пошуку точок дотику взаємодії влади, бізнесу й суспільства. У пропонованому дослідженні здійснено комплексний аналіз інституційного середовища української економіки, що надає переконливі підстави характеризувати її як клептократичну, і в якій ще належить здійснити запропоновані в роботі фундаментальні модернізації з урахуванням євроінтеграційних перспектив. На відміну від раніше запропонованих досліджень, представлений підхід фокусується на кореляційному взаємозв’язку між показниками якості інститутів, ВВП на душу населення, індексами корупції в Україні та у досліджуваних країнах Європейського Союзу. Результати дослідження можуть бути використані профільними експертами при формуванні інституційних вимог для створення дієвої системи щодо запобігання корупції.

DSpace software and Cherkasy State Business College copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback