Bobro, Natalia S.Бобро, Наталія Сергіївна2025-12-122025-12-122025Bobro, Natalia S. (2025) “The Issue of Digital Transformation in Higher Education in the Context of Digital Society Formation.” The Problems of Economy 3:13–18. https://doi.org/10.32983/2222-0712-2025-3-13-18https://www.problecon.com/article/?year=2025&abstract=2025_3_0_13_18https://dr.csbc.edu.ua/handle/123456789/718Метою статті є дослідження економічних і ціннісних аспектів цифрової трансформації вищої освіти в контексті формування цифрового суспільства. У статті проаналізовано особливості переходу від інформаційного до цифрового суспільства, що супроводжується глибокими змінами в технологічному, соціальному й освітньому середовищі. Окреслено вплив цифровізації на модернізацію вищої освіти, а також визначено місце університету як інституції, відповідальної за професійну діяльність в умовах глобального цифрового середовища. Розглянуто, як цифрові технології змінюють структуру й зміст освітнього процесу, трансформують роль викладача, стимулюють розвиток нових форм навчання та комунікації, а також сприяють формуванню гнучких навичок, необхідних у ХХІ столітті. У статті приділено особливу увагу економічним ефектам цифровізації вищої освіти. Проаналізовано вплив впровадження таких цифрових технологій, як штучний інтелект, машинне навчання, Big Data, блокчейн, віртуальна та доповнена реальність, на ефективність управлінських рішень, оптимізацію витрат, автоматизацію процесів і підвищення конкурентоспроможності університетів. Наведено приклади економічного зростання освітніх установ завдяки цифровим платформам дистанційного навчання, новим джерелам доходів і комерціалізації досліджень. Обґрунтовано доцільність формування єдиної цифрової екосистеми в межах університету, що інтегрує освітні, адміністративні та фінансові процеси. Розкрито суперечливий характер цифрової трансформації, зокрема ризики цифрової нерівності, фрагментації академічного простору та загрози формалізації освітньої діяльності. Проаналізовано ціннісну напругу між традиційними освітніми принципами (академічна свобода, особистісний розвиток, служіння науці) та адміністративно-цифровими практиками, орієнтованими на показники, звітність і кількісні метрики. Досліджено досвід переходу закладів вищої освіти на дистанційний формат у період пандемії як каталізатор цифрової трансформації. Показано, що ефективне використання цифрових технологій можливе за умови збереження гуманістичних орієнтирів освіти. Зроблено висновок, що цифрова трансформація вищої освіти має розглядатися як стратегічна відповідь на виклики цифрової епохи, що передбачає не лише інфраструктурні зміни, а й глибоке переосмислення функцій університету, змісту освіти та механізмів її організації. Ефективне поєднання цифрових інструментів з традиційними академічними цінностями дозволяє забезпечити сталий розвиток вищої освіти та її здатність бути активним агентом формування цифрового суспільства.The aim of the article is to examine the economic and value-related aspects of digital transformation in higher education within the context of forming a digital society. The article analyzes the characteristics of the transition from an information society to a digital society, which is accompanied by profound changes in the technological, social, and educational environment. The article outlines the impact of digitalization on the modernization of higher education and identifies the university’s role as an institution responsible for professional activity in a global digital environment. The article explores how digital technologies alter the structure and content of the educational process, transform the role of the teacher, promote the development of new forms of learning and communication, and contribute to the cultivation of flexible skills needed in the 21st century. The article focuses on the economic effects of digitalization in higher education. The article examines the impact of implementing digital technologies such as artificial intelligence, machine learning, Big Data, blockchain, and virtual and augmented reality on the efficiency of managerial decisions, cost optimization, process automation, and the competitiveness of universities. Examples are provided of the economic growth of educational institutions thanks to digital distance learning platforms, new revenue streams, and the commercialization of research. The substantiation for creating a unified digital ecosystem within the university that integrates educational, administrative, and financial processes is presented. The article also highlights the contradictory nature of digital transformation, particularly the risks of digital inequality, fragmentation of the academic space, and threats to the formalization of educational activities. The value tension between traditional educational principles (academic freedom, personal development, service to science) and administrative-digital practices oriented toward metrics, reporting, and quantitative measures has been analyzed. The experience of higher education institutions transitioning to a remote format during the pandemic as a catalyst for digital transformation has been examined. It has been demonstrated that effective use of digital technologies is possible if the humanistic orientations of education are preserved. It is concluded that digital transformation in higher education should be regarded as a strategic response to the challenges of the digital age, involving not only infrastructural changes but also a profound rethinking of the university’s roles, educational content, and organizational mechanisms. An effective integration of digital tools with traditional academic values ensures the sustainable development of higher education and its capacity to act as an active agent in shaping a digital society.enSOCIAL SCIENCES::Business and economics::EconomicsSOCIAL SCIENCES::Social sciences::EducationSOCIAL SCIENCES::Social sciences::Pedgogical workSOCIAL SCIENCES::Statistics, computer and systems science::Informatics, computer and systems science::Information technologySOCIAL SCIENCES::Statistics, computer and systems science::Informatics, computer and systems scienceSOCIAL SCIENCES::Statistics, computer and systems science::Informatics, computer and systems science::InformaticsThe Issue of Digital Transformation in Higher Education in the Context of Digital Society FormationПроблема цифрової трансформації вищої освіти в контексті формування цифрового суспільстваArticle